Hyresbetalning

Hyran betalas alltid i förskott

Hyran ska betalas i förskott, vilket betyder att den ska vara betald senast sista bankdagen innan månaden börjar. Det innebär att hyran för april ska vara betald sista vardagen i mars. Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kontantbetalningar. Hyresavin skickas ut ca 2 veckor innan förfallodatum. Alla betalningar görs till vårt bankgiro 5749-7430. Du måste ange det ocrnr/referensnr som finns på avin för respektive månad.

Mina sidor

Loggar du in på Mina sidor hittar du dina fakturor och hyresavier under Betalningar. Där ser du också om du har något hyressaldo.

Digital hyresavi

Som för många andra är miljö- och hållbarhetsarbetet viktigt för oss på AB Bostäder. För att minska klimatpåverkan har vi som mål att få bort pappersavierna. Du som hyresgäst har flera alternativ att få hyresavin digitalt. Tänk på miljön och gör ditt val!

E-faktura

Du som är ansluten till internetbanken kan få en elektronisk faktura. Det är enkelt, säkert och kostar inget. Du anmäler dig till e-faktura i din internetbank. Du kan sen också välja autobetalning efter att du fått första fakturan. Banken bevakar då kommande avier och utför betalningen på förfallodagen.

OBS! Har du tidigare fått din hyresavi som pdf till din e-post måste du kontakta AB Bostäder när du anmält dig till e-faktura. Vi behöver ta bort valet för e-postavi på dig i vårt system, annars får du ingen e-faktura.

Kivra

Är du ansluten till den digitala brevlådan Kivra och inte har gjort något annat val får du avin i Kivra. Där lagras dina fakturor så länge du vill och du kan enkelt betala direkt i Kivra.

Så funkar Kivra.

Autogiro

Vill du att hyran dras via autogiro anmäler du det till AB Bostäder. Skriv ut Medgivandeblankett för autogiro eller hämta den på vårt kontor. Fyll i, skriv under och lämna in den till kontoret på Mellbygatan 3, lägg i vår bredlåda vid entrén eller skicka till AB Bostäder i Lidköping, Box 2204, 53102 Lidköping.

Hyran dras normalt på förfallodagen. Du kan välja att få dragning tidigare än förfallodagen genom att meddela oss vilken dag du önskar (skriv till exempel ”dragning 25:e” på anmälan). När autogirot börjar gälla, utskicket efter vi fått in blanketten, får du den första hyresavin skickad till dig där det står att den kommer dras via autogiro. Därefter får du endast avi om beloppet ändras. Kom ihåg att du alltid kan se dina avier på Mina sidor.

PDF-avi till din e-post

Önskar du få avin till din e-post kontaktar du oss på AB Bostäder så hjälper vi till och registrerar det på ditt kundnummer. Avin får du sedan betala eller registrera som vanligt i din internetbank. Du kan även ansluta dig till autogiro för att slippa hantera betalningen.

Svefaktura/Peppol

Som företag kan ni få hyresavin som Svefaktura/Peppol och meddelar då oss ert organisationsnummer och önskat referensnummer.

Borttappad hyresavi

Har du tappat bort din hyresavi kan du logga in på Mina Sidor för att se dina avier och OCR-nummer under Betalningar. Ange alltid OCR-nummer/referensnummer vid betalning.

Betala i tid!

För att undvika inkassokostnader, dröjsmålsränta eller betalningsanmärkningar är det viktigt att hyran betalas i tid. Om du inte betalar hyran, eller vid upprepade tillfällen är sen med inbetalningarna, kan du förlora din hyresrätt och bli avhyst från din bostad. Vid utskick av påminnelser och inkassokrav debiteras en lagstadgad avgift.

Hör av dig

Skulle du få problem att betala hyran i tid måste du ta kontakt med oss innan förfallodagen så vi kan komma överens om en lösning. Kontakta Annica Jonsson, 0510-770818, annica.jonsson@lidkoping.se.

Sidan uppdaterad 2023-10-31