Felanmälan – Jour

Felanmälan

En felanmälan eller serviceanmälan gör du lättast via Mina Sidor på vår hemsida eller i bostadsappen. Du kan även ringa din kvartersvärd. Felanmälningar som görs på Mina sidor skickas direkt till din kvartersvärd som kontaktar dig eller åtgärdar felet. OBS! glöm inte att ange i din felanmälan om AB Bostäder får lov att gå in med nyckel om du inte är hemma samt att du är noggrann med att skriva rätt telefonnummer så att vi kan komma i kontakt med dig.

Så här gör du felanmälan via Mina Sidor. 

Jour

Till AB Bostäders Fastighetsjour kan du ringa om du råkar ut för något akut problem i din lägenhet eller fastighet efter ordinarie arbetstid. Du kan också ringa jouren om du drabbas av allvarliga grannstörningar under kvällar och helger.

Fastighetsjour telefon 0510−20150
Vardagar 16.00–07.00 och hela dygnet lördag, söndag och helgdag.

Vid akuta problem under dagtid kontaktar du din kvartersvärd.

Störningar

Boende i hyreshus är skyldiga att visa hänsyn mot sina grannar. Om dina grannar bryter mot denna överenskommelse är det viktigt att du kontaktar AB Bostäders Bosamordnare, Theres Axén på telefon 0510-770810 eller theres.axen@lidkoping.se.

Det bästa är om du försöker prata med din granne innan du kontaktar AB Bostäder. I de allra flesta fall så kan man lösa problemet genom ett lugnt samtal hyresgästerna emellan. Det vanligaste är nämligen att grannen är omedveten om att hon/han stör och uppskattar att du meddelar det så hon/han kan förändra det.

Vid akuta störningar kvällar och helger ringer du vår jour 0510−20150.

Akuta problem

Till akuta problem hör sådant som måste åtgärdas omedelbart för att inte problemen ska förvärras. Det kan vara vattenläckor, stopp i avlopp eller toalett, en kyl/frys som inte fungerar eller en hiss som stannat.

Kontrollera själv

Försvinner strömmen i din lägenhet är det bra om du först kontrollerar om det gäller hela trappuppgången eller bara din lägenhet. Är det bara din lägenhet som är strömlös? Prova då gärna om det räcker med att byta en säkring i proppskåpet, som sitter i hallen i de flesta lägenheter. Är det stopp i handfat eller diskho kan det vara vattenlåset som behöver rensas. Det gör du enkelt själv.

Upplåsning

Om du har låst dig ute kan du under vissa förutsättningar få hjälp av jouren mot en avgift. För att vi ska kunna hjälpa dig måste du

  • finnas med på hyresavtalet
  • kunna legitimera dig
  • ha nyckel i tub, din lägenhetsnyckel måste finnas i kedjan på dörrens insida. Saknas nyckel i tub kan vi tyvärr inte hjälpa dig.
  • betala avgiften för upplåsning på faktura till den som låser upp för dig.

Felanmäla TV, bredband och telefoni

Vid fel på TV-, bredband- och telefonitjänster anmäler du felet direkt till den leverantör du har avtal med.

Sidan uppdaterad 2020-10-29