Hyresbetalning

Hyran betalas alltid i förskott

Hyran ska betalas i förskott, vilket betyder att den ska vara betald senast sista bankdagen innan månaden börjar. Det innebär att hyran för april ska vara betald sista vardagen i mars. Av säkerhetsskäl tar vi inte emot kontantbetalningar. Hyresavin skickas ut ca 2 veckor innan förfallodatum. Alla betalningar görs till vårt bankgiro 5749-7430. Du måste ange det ocrnr/referensnr som finns på avin för respektive månad.

Mina sidor

Loggar du in på Mina sidor hittar du dina avier längst ner i rutan Mina betalningar. I bostadsappen hittar du dina avier under Mina sidor – Betalningar. Här kan du också välja hur du får din avi. Väljer du ”Via e-post” får du avin till den e-post du registrerat hos oss. Väljer du ”Via brev” kan du få din avi som e-faktura, i Kivra eller som sista alternativ på papper.

Digital hyresavi

Som för många andra är miljö- och hållbarhetsarbetet viktigt för oss på AB Bostäder. För att minska klimatpåverkan har vi som mål att få bort pappersavierna. Det finns flera alternativ att få hyresavin digitalt. Tänk på miljön och gör ditt val!

E-faktura

Du som är ansluten till internetbanken kan få en elektronisk faktura. Det är enkelt, säkert och kostar inget. Du anmäler dig till e-faktura i din internetbank. Du kan också välja autobetalning när du fått första fakturan. Banken bevakar då och utför betalningen på förfallodagen.

OBS! Har du tidigare haft hyresavi till din e-post måste du efter anmälan till e-faktura logga in på Mina sidor och ändra att du vill ha din avi ”Via brev”. Din avi kommer annars inte med i filen vi skickar till internetbanken.

Kivra

Är du ansluten till den digitala brevlådan Kivra och inte gör något annat val får du avin i Kivra. Där lagras dina fakturor så länge du vill och du kan enkelt betala direkt i Kivra. Så funkar Kivra.

PDF-avi via E-post/Notifiering

Väljer du hyresavi ”Via e-post” på Mina sidor får du avin till den e-post du har registrerad hos oss. Avin får du sedan betala eller registrera som vanligt i din internetbank. Du kan även ansluta dig till autogiro för att slippa hantera betalningen.

Autogiro

Vill du betala hyran via autogiro anmäler du det till AB Bostäder. Skriv ut Medgivandeblankett för autogiro eller hämta den på vårt kontor. Fyll i, skriv under och lämna in den till oss på Mellbygatan 3, lägg i vår bredlåda vid entrén eller skicka till AB Bostäder i Lidköping, Box 2204, 53102 Lidköping.

Hyran dras normalt på förfallodagen. Du kan välja att få dragning tidigare än förfallodagen genom att meddela oss vilken dag du önskar (skriv ”dragning 25:e” på anmälan). När autogirot börjar gälla får du en första hyresavi. Därefter får du endast avi om beloppet ändras men du kan alltid se dina avier på Mina sidor.

Svefaktura/Peppol

Vill ditt företag få hyresavin som Svefaktura/Peppol meddelar du oss och anger ev. referens.

Borttappad hyresavi

Har du tappat bort din hyresavi kan du logga in på Mina Sidor eller i bostadsappen för att se dina avier, OCR-nummer. Ange alltid OCR-nummer/referensnummer vid betalning. Det är olika nummer för varje månad.

Betala i tid!

För att undvika inkassokostnader, dröjsmålsränta eller betalningsanmärkningar är det viktigt att hyran betalas i tid. Om du inte betalar hyran, eller vid upprepade tillfällen är sen med inbetalningarna, kan du förlora din hyresrätt och bli avhyst från din bostad. Vid utskick av påminnelser och inkassokrav debiteras en lagstadgad avgift.

Hör av dig

Skulle du få problem att betala hyran i tid måste du ta kontakt med oss innan förfallodagen så vi kan komma överens om en lösning. Kontakta Annica Jonsson, 0510-770818, annica.jonsson@lidkoping.se.

Sidan uppdaterad 2022-02-18