Så här söker du

Läs igenom hur vårt kösystem fungerar innan du gör en kundanmälan!

Alla våra lediga objekt läggs ut i vårt kösystem här på vår hemsida och i vår bostadsapp ”AB Bostäder” som du kan ladda ner från Appstore eller Google Play. Du söker den bostad eller fordonsplats som passar dig genom att göra en intresseanmälan. Men först måste du ställa dig i kö, göra en kundanmälan.

Ställ dig i kö

Via länken till Kundanmälan eller menyvalet Mina Sidor på startsidan registrerar du din kundanmälan steg för steg. Är du redan registrerad men har glömt dina inloggningsuppgifter kan du få dem skickade till dig. Klicka på länken ”Glömt lösenord eller användaruppgifter” på inloggningssidan. Du kan ställa dig i kö från 16 års ålder.

Intresseanmälan och förslag

När du hittar ett ledigt objekt du är intresserad av loggar du in på Mina sidor eller i bostadsappen och gör en intresseanmälan. Har du i din sökprofil kryssat i dina önskemål om storlek och område kan du få förslag till din e-post när en bostad som matchar dina önskemål blir ledig. Fordonsplats kan endast sökas av interna kunder, du måste ha kontrakt på en bostad hos oss först. Du kan göra max fem intresseanmälningar samtidigt.

Erbjudande

Lediga objekt ligger normalt ute under fem dagar då intresseanmälan kan göras. När sista anmälningsdag är passerad skickas erbjudande till de fem som har högst köpoäng. Får du ett erbjudande om bostad har du sex dagar på dig att gå på visning och lämna ett svar. Det är viktigt att du tittar på bostaden innan du svarar. Lämna alltid ett svar, Ja eller Nej, genom att logga in på Mina Sidor eller i bostadsappen. Den som svarar Ja och har flest köpoäng kallas till kontraktskrivning, under förutsättning att personen uppfyller kraven i vår uthyrningspolicy. Du kan få max 3 erbjudanden samtidigt.

Håll din kundanmälan aktiv!notis VIKTIGT

Din kundanmälan aktiveras varje gång du loggar in på Mina sidor eller öppnar bostadsappen. Om du inte loggar in med dina koder under en period av sex månader, blir din kundanmälan avaktiverad och du förlorar dina poäng. Efter ytterligare en tid raderas hela din kundanmälan. Ett meddelande om att du är på väg att avaktiveras skickas 14 dagar innan men endast om du har e-post som kontaktsätt. Även om du inte får påminnelsen till din e-post är det ditt ansvar att hålla din kundanmälan aktiv genom att logga in minst var 6:e månad.

En poäng för varje dag

Du samlar poäng från den dag du registrerar dig, en poäng för varje dag. Du kan se hur många poäng du har genom att logga in på Mina Sidor. När du tilldelas en bostad eller fordonsplats nollas dina poäng i respektive kö. Du kan aktivera din profil på Mina sidor och börja samla poäng igen. Intresseanmälan på ny bostad går att göra tidigast tre månader efter inflyttningsdagen.

Vi hjälper dig!

Om du behöver hjälp med att göra kundanmälan eller har några frågor är du välkommen att kontakta vår uthyrning.
Telefon 0510-77 08 01, e-post uthyrning@lidkoping.se

Sidan uppdaterad 2018-12-05

Tillbaka till toppen av sidan