Så här söker du
Alla våra lediga bostäder och bilplatser läggs ut på Mina sidor och Lediga objekt här på vår hemsida. Du söker den bostad eller fordonsplats som passar dig genom att göra en intresseanmälan. Men först måste du registrera dig i kön genom att göra en kundanmälan.
Ställ dig i kö
Gå till Mina Sidor och Kundanmälan för att registrera dig steg för steg. Är du redan registrerad men har glömt dina inloggningsuppgifter kan du få dem skickade till dig. Klicka på länken ”Glömt lösenord eller användaruppgifter” på inloggningssidan. Du kan ställa dig i kö och börja samla poäng från 16 års ålder men måste vara 18 år för att göra en intresseanmälan.
Förslag och Intresseanmälan
Har du i din sökprofil kryssat i dina önskemål om storlek och område kan du få förslag till din e-post när en bostad som matchar dina önskemål blir ledig. När du hittar ett ledigt objekt du är intresserad av loggar du in på Mina sidor och gör en intresseanmälan. Lediga objekt ligger normalt ute under fem dagar då intresseanmälan kan göras. Enstaka lägenheter med snabb inflyttning ligger ute endast under 24 timmar och erbjuds via lottning. Fordonsplats kan endast sökas av interna kunder, du måste ha kontrakt på en bostad hos oss först. Du kan ha max tre intresseanmälningar samtidigt.
Alla köpoäng är personliga och om du har en medsökande kan ni inte lägga ihop era poäng för att få ett högre saldo utan den av er med högst köpoäng bör vara den som söker lägenheten.
Erbjudande
När sista anmälningsdag för intresseanmälan är passerad skickas erbjudande till de fem som har högst köpoäng. Får du ett erbjudande om bostad har du oftast sex dagar på dig att gå på visning och lämna ett svar. Lägenheter som lottas ut har kortare visningstid. Det är viktigt att du tittar på bostaden innan du svarar. Lämna alltid ett svar, Ja eller Nej, genom att logga in på Mina Sidor. Den som svarar Ja och har flest köpoäng kallas till kontraktskrivning, under förutsättning att personen uppfyller kraven i vår uthyrningspolicy. Du kan få max tre erbjudanden samtidigt.
Spärr när du inte svarar på erbjudande
Vi vill att uthyrningen av våra lägenheter ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Tyvärr är det många som söker en lägenhet och får ett erbjudande, men sen inte går på visningen eller svarar på erbjudandet. Det här saktar ned vår uthyrningsprocess och är inte någon fördel varken för oss eller för er hyresgäster som aktivt söker en lägenhet att flytta till. För att få bukt med detta har vi därför en spärr gällande ”Ej svar”. Den innebär att om du gör en intresseanmälan och får ett erbjudande men inte lämnar något svar = ”Ej svar” tre gånger inom en 6-månadersperiod, spärras du från att söka ny lägenhet i 60 dagar från det sista erbjudandet. På Mina sidor, intill dina köpoäng, kan du se datum när spärren släpps. Du ser dina svar på de erbjudanden du fått under Erbjudandehistorik. Köpoängen fortsätter att samlas som vanligt under den tiden du är spärrad men du kan inte göra nya intresseanmälningar.
Vi uppmanar dig att enbart göra intresseanmälningar på de lägenheter du har för avsikt att gå och titta på och vill flytta till. Efter visning ska du alltid lämna ett svar, Ja eller Nej inom den angivna tiden.
Håll din kundanmälan aktiv – Logga in!
Din kundanmälan aktiveras varje gång du loggar in på Mina sidor. Om du inte har loggat in senaste sex månaderna förlorar du dina köpoäng. Efter ytterligare 3 månader raderas hela din kundanmälan (om du inte bor hos oss). Ett meddelande om att du är på väg att förlora dina poäng och måste logga in skickas 14 dagar innan avaktivering. Även om du inte får påminnelsen är det ditt ansvar att hålla din kundanmälan aktiv genom att logga in minst var 6:e månad.
Alla köpoäng är personliga. Därför är det viktigt att om du söker bostad tillsammans med en annan person, har en medsökande, så ska ni båda gå in på era profiler minst en gång var 6:e månad för att behålla era respektive köpoäng.
En poäng för varje dag
Du samlar poäng från den dag du registrerar dig, en poäng för varje dag. Du kan se hur många poäng du har på Mina Sidor. När du tilldelas en bostad eller fordonsplats nollas dina poäng i respektive kö. Du kan aktivera din profil på Mina sidor och börja samla poäng igen direkt efter du skrivit avtal och blivit nollad. Intresseanmälan på ny bostad går att göra tidigast tre månader efter inflyttningsdagen.
Vi hjälper dig!
Om du behöver hjälp med att göra kundanmälan eller har några frågor är du välkommen att kontakta vår uthyrning. Telefon 0510-770800, e-post uthyrning@lidkoping.se