Lägenhetsunderhåll – HLU

Hos oss är det du som bestämmer när ditt lägenhetsunderhåll ska utföras, därav förkortningen HLU, Hyresgäststyrt LägenhetsUnderhåll. Beställning av lägenhetsunderhåll görs i december-januari varje år och utförs löpande under nästa år.

På grund av rådande omständigheter med coronavirus covid-19 så kommer beställt underhåll i lägenheterna fortsätta efter sommaren.

Tidplan lägenhetsunderhåll 2020

Här finns tidplan för när vi utför ditt beställda lägenhetsunderhåll.

Beställ ditt underhåll på Mina sidor

För att se och beställa ditt underhåll loggar du in på Mina sidor och klickar på Underhållsstatus under rutan Funktioner. Har du inte tillgång till dator är du välkommen till vårt kontor, Mellbygatan 3, för att använda vår kunddator.
Möjligheten att beställa underhåll för 2020 är stängd.

HLU innebär att du kan

  • beställa åtgärder utan kostnad om åtgärdsåret är kommande år eller tidigare.
  • beställa åtgärder med en tidigareläggningskostnad som debiteras på din hyresavi efter slutfört arbete.
  • avstå planerat underhåll och få en årsrabatt som dras av på hyresavin för december.

Det här kan du välja

I hall och sovrum kan parkett beställas som tillval mot att hyran höjs med 3,50 kr/kvm/mån. Ex. Ett sovrum på 12 kvm ger en hyreshöjning på 42 kr/mån. Tillvalsblankett och mer information hittar du på sidan Lägenhetsunderhåll – Tillval.

Tänk på innan hantverkaren kommer

Beställer du golv eller slipning av parkett är det du själv som måste flytta ut alla möbler ur rummet senast dagen innan golvläggaren kommer.
Beställer du målning/tapetsering ska möbler flyttas ur eller ställas mitt i rummet. Det ska finnas en fri yta från väggen på 1,5 meter. Målaren täcker sen över dina möbler med plast.

Har du frågor

Frågor gällande HLU besvaras av Eva Broberg, 0510-770822 eller eva.broberg@lidkoping.se.

Sidan uppdaterad 2020-04-07

Tillbaka till toppen av sidan