Lägenhetsunderhåll – HLU

Hos oss är det du som bestämmer när ditt lägenhetsunderhåll ska utföras, därav förkortningen HLU, Hyresgäststyrt LägenhetsUnderhåll.

Beställning av lägenhetsunderhåll görs i december-januari varje år och utförs löpande under nästa år. För att beställa logga in på Mina sidor och klicka på Underhållsstatus under rutan Funktioner. Beställning är endast tillgänglig under en kortare period. Sista beställningsdag för underhåll 2020 är måndag 20 januari.

Har du inte tillgång till dator är du välkommen till vårt kontor, Mellbygatan 3, för att använda vår kunddator.

HLU innebär att du kan

  • beställa åtgärder utan kostnad om åtgärdsåret är kommande år eller tidigare.
  • beställa åtgärder med en tidigareläggningskostnad som debiteras på din hyresavi efter slutfört arbete.
  • avstå planerat underhåll och få en årsrabatt som dras av på hyresavin för december.

Det här kan du välja

I hall och sovrum kan parkett beställas som tillval mot att hyran höjs med 3,50 kr/kvm/mån. Ex. Ett sovrum på 12 kvm ger en hyreshöjning på 42 kr/mån. För att beställa tillval fyll i och lämna in Tillvalsblankett.

Du meddelas innan vi påbörjar underhållet i din lägenhet så att du har möjlighet att förbereda rummen för hantverkaren.

Tänk på innan hantverkaren kommer

Beställer du golv eller slipning av parkett är det du själv som måste flytta ut alla möbler ur rummet senast dagen innan golvläggaren kommer.
Beställer du målning/tapetsering ska möbler flyttas ur eller ställas mitt i rummet. Det ska finnas en fri yta från väggen på 1,5 meter. Målaren täcker sen över dina möbler med plast.

Har du frågor

Frågor gällande HLU besvaras av Eva Broberg, 0510-770822 eller eva.broberg@lidkoping.se.

Sidan uppdaterad 2019-11-18

Tillbaka till toppen av sidan